Digital kommunikation i fokus

Den 28 april genomfördes Mediedagen i Uppsala. Temat för dagen var Den nya tidens kommunikation och fokus låg på hur kommunikationsarbetet förändras i takt med att nya digitala lösningar växer fram.

Det var tunga talare som besökte årets Mediedag. Cecilia Beck-Friis, som har jobbat med digitala medier både inom Bonnier och Tv4, var först ut på scenen.
– Digital transformation handlar om att använda tekniken för att förbättra och utveckla företagets affär, sade Cecilia.

Hon menar att det är viktigt med snabbhet, datainsamling och samarbete. Att få upp tempot, att våga arbeta agilt, att släppa ut en ny digital lösning, testa den, få feedback och sedan utveckla den ytterligare.
– Samla in data, analysera och testa den. Gå från magkänsla till faktiska data och få bättre beslutsunderlag, sade hon.

Publiken fick också lyssna till Per Schlingmann, kommunikationskonsult och tidigare partisekreterare för Moderaterna, och Lili Assefa, PR-expert som jobbar med några av våra största artister. De pratade om hur digitaliseringen och de sociala medierna påverkar dagens kommunikation. Det går fort att sprida en nyhet och det går inte att kontrollera hur en nyhet utvecklas på samma sätt som tidigare. Då måste man vara genuin och orädd.
– Kommunikation handlar om att etablera ett samtalsämne. Kom ut, visa din personlighet och var både stark och svag, sade Per Schlingman.

Våga tänka digitalt
Benjamin Speas från Europakontoret för Youtube fanns på plats och berättade om hur man som marknadsförare idag kan använda sig av kanalen Youtube på bästa sätt. Och en av Nordens mest anlitade talare, Christer Olsson, stod också på scenen. Han delade med sig av erfarenheter från sitt arbete med att hjälpa företag i dagens digitaliserade samhälle.
– Våga vara prövande, lärande och därmed levande, uppmanade Christer Olsson publiken.

Magnus Dahlberg, projektledare för Mediedagen, menar att digitalisering inte är något specialområde för tekniker och marknadsförare utan något som påverkar alla som sitter på en beslutsfattande roll inom alla företag och organisationer.
– Vi befinner oss just nu i ett skede där vi allt mer måste sluta tänka analogt och börja tänka digitalt. Det handlar om att få alla inom ett företag att ställa om sitt tänkande, sade han.

Bygga nätverk
Under Mediedagen gavs såväl tillfälle att uppdatera sig på vad som är aktuellt inom digitalisering just nu som att träffas, nätverka och utbyta idéer.

Kattis Ahlström, moderator vid eventet, ledde en livlig paneldebatt där Yvonne Näsström, näringslivsdirektör på Uppsala kommun, Tommy Lindgren på byrån Zellout och Jaan Grünberg, professor vid Uppsala universitet, diskuterade frågeställningen Varför är det så svårt för Uppsala att behålla duktiga och kompetenta studenter här i stan? Alla paneldeltagare var överens om att Uppsala är en stad med högt attraktionsvärde, men att vi behöver arbeta tillsammans för att knyta studenter närmare det lokala näringslivet och fylla det kompetensbehov som finns hos Uppsalas företag.

Årets Guld M
Dagen avslutades med att Marknadsföreningen i Uppsala delade ut Guld-M:et, ett prestigefyllt pris som belönar 2015 års bästa prestationer inom kommunikation och marknadsföring i Uppsala. Vi säger grattis till vinnarna i de nio priskategorierna.

Årets Sociala Media-kampanj:
Trygghetshjältar för Länsförsäkringar Uppsala av Zellout.

Årets Webb:
uppsalahem.se – för Uppsalahem av Mogul

Årets Film:
Om Sally, för Barncancerfonden av Pophunters Film & TV.

Årets Cajsa Warg:
Ekeby Städ, i samarbete med Matador Kommunikation.

Årets Design:
För en god sak, för Upsala Stadsmissions råd av Södra Tornet.

Årets Kampanj:
Teologen, för Uppsala Universitet, Teologiska Fakulteten av Södra Tornet.

Årets Byrå:
Sommarbilen, för Möller Bil av Zellout.

Årets Marknadsförare:
La Parrilla, i samarbete med Medori.

Årets event:
Påskorienteringen 2015, av Mediehuset UNT

Viva media, UNT och Marknadsföringen i Uppsala arrangerade årets Mediedag. Uppsala kommun deltog som partner av eventet.

29 april 2016