Kommunen testar app för internpost

Ett av Uppsala kommuns uppdrag är att ta fram och utveckla morgondagens offentliga tjänster tillsammans med näringslivet. Därför testar vi en ny digital tjänst för att samordna transporter mellan fem arbetsställen. Syftet är att prova nya arbetsmetoder för att minska vår påverkan på miljön.

– I Uppsala kommun har vi som ambition att vara en plats där företag välkomnas i arbetet med att ta fram nya tjänster och produkter. Målet är att på ett ordnat sätt testa och utvärdera idéer för bättre framtida offentliga tjänster. Det är bra för både kommunens utveckling och för näringslivet, säger Henrik Cyrén, näringslivsstrateg på Uppsala kommun.

Så fungerar tjänsten
Freelway är leverantör av den tjänst som testas för transporter av brev och paket mellan fem av kommunens arbetsställen. Tjänsten bygger på att medarbetare som rör sig mellan olika arbetsställen frivilligt tar med sig brev och paket när de ändå förflyttar sig och registrerar det via en mobilapp eller en webbsida. Testet av tjänsten startade 10 oktober och pågår fram till 31 mars 2017.
– Det är fantastiskt kul och stimulerande att jobba med Uppsala kommun. Vi har mötts av engagemang, bra idéer och positiva kommentarer redan från början när tjänsten bara fanns på idéstadiet, säger Tobias Forngren, grundare och vd på Freelway.

– Uppsala är den första kommun som använder vår tjänst så det blir spännande att följa och utvärdera vartefter projektet fortskrider. Effektivare transporter innebär både lägre bränslekostnader, minskad trafiktäthet och mindre påverkan på miljön. Genom att effektivisera transporter kan kommunen spara tid som kan läggas på andra saker, avslutar Tobias Forngren.

Läs mer om tjänsten på www.freelway.com

26 oktober 2016