UIC-dagen kickar igång hösten

1 september är det dags för den årliga UIC-dagen. Den anordnas av företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre. Det här året går internationalisering som en röd tråd genom UIC-dagen.

– Ska företag lyckas idag behöver de ofta nå en internationell marknad direkt, eftersom den svenska marknaden är liten. Vi har stort fokus på internationalisering då vi ger affärsutvecklingsstöd till innovativa projekt och företag. Vi gör det tillsammans med våra UIC-partners och affärscoacher från näringslivet, säger Stina Thor, marknads- och kommunikationsansvarig på UIC.

De som står för det internationella är bland annat de två UIC-företagen Imint Image Intelligence och Asaduru. Imint startade sin karriär med att bygga en mjukvara för att kunna filma från en drönare och få en skarp inspelning. Den tekniken för de nu över till mobiltelefoner. Asadurus affärsidé är att bygga designade hus i Afrika med lokala byggmaterial, förnybar energi och återvinningssystem. Även föreläsaren Magnus Helgesson finns på plats och ska berätta om hur han lyckades som entreprenör och hur hans företag satsat internationellt.

Huvudpunkten är den årliga diplomeringen
Styrelsen för UIC utser varje år alumnbolag bland de företag som genomfört UIC:s affärsutvecklingsprogram UIC-business accelerator. Dessa företag diplomeras på UIC-dagen. En tradition som är den egentliga huvudpunkten för UIC-dagen, som tidigare gick under namnet Alumndagen.

– Vi är en företagsinkubator som har affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser. Just det här programmet är individuellt och vänder sig till företag som vill växa, skala upp sin verksamhet, eller verka internationellt.

En annan viktig del under dagen är när UIC presenterar nya partners för året.

– Vi har ett 20-tal UIC-partners. Det är företag som vi ser erbjuder viktiga tjänster för att entreprenörer ska lyckas exempelvis inom bank, försäkring, marknadsföring, produktutveckling och fastigheter. De är jätteviktiga för att bidra till att de tidiga bolagen lyckas på ett bra sätt. De ger expertstöd till UIC-bolagen vid seminarier och individuell rådgivning. Så om det har kommit in nya partners så välkomnar vi dem och låter dem presentera sig på scenen.

Pitchparad
Utöver det här finns en pitchparad där åtta entreprenörer från UIC:s olika affärsutvecklingsprogram presenterar sin affärsidé på två minuter. Sedan blir det föredrag där andra företag delar med sig av sina erfarenheter och därefter delar Almi företagspartner ut två Skapa-priser. Stina berättar att UIC-dagen har blivit lite av en kickoff inför hösten.

Vilka är målgruppen för dagen?

– Alla är välkomna! Till stor del är det UIC-bolag, entreprenörer, investerare, UIC-partners, politiker, och representanter från näringsliv och universitet i våra regioner som kommer.

Läs mer om UIC-dagen

26 augusti 2016